Norbert Szafar
Business Development Manager

Zjedź niżej
i dowiedz się więcej

Projekt stołówki szkolne – Dofinansowanie dla szkół nawet do 80 000 zł

 

Program „Posiłek w szkole i w domu” to rządowa inicjatywa wspierająca placówki edukacyjne w organizacji żywienia dzieci i młodzieży. Obejmuje trzy moduły, które koncentrują się na:
Moduł 1: Wsparciu żywieniowym dla dzieci i młodzieży w postaci posiłków i świadczeń,
Moduł 2: Pomocy dla dorosłych w trudnej sytuacji materialnej,
Moduł 3: Modernizacji i doposażeniu szkolnych kuchni oraz stołówek.

W tym wpisie skupimy się na Module 3, który umożliwia szkołom podstawowym uzyskanie dofinansowania na poprawę warunków przygotowywania i spożywania posiłków przez uczniów.

W artykule znajdziesz informacje o tym:
– Jaki jest cel programu?
– Jakie jest maksymalne dofinansowanie i wkład własny programu “Posiłek w szkole i w domu”?
– Na co mogą przeznaczyć dofinansowanie publiczne szkoły podstawowe?
– Projekt stołówki szkolne- oś czasu programu
– Najczęściej popełniane błędy formalne we wniosku “Posiłek w szkole i w domu”
– Najczęściej kupowane wyposażenie w ramach programu
– Które szkoły otrzymują dofinansowanie?

Dzięki temu dowiesz się, jak skutecznie skorzystać z dofinansowania i poprawić warunki żywienia w swojej placówce.

Dofinansowanie dla szkół nawet do 80 000zł

Jaki jest cel programu?

Moduł 3 programu „Posiłek w szkole i w domu” został stworzony z myślą o poprawie warunków żywienia dzieci i młodzieży w placówkach edukacyjnych. ego głównym celem jest stworzenie nowych stołówek, modernizacja i doposażenie istniejących stołówek szkolnych oraz jadalni, a także zapewnienie posiłku dzieciom, aby uczniowie mieli dostęp do pełnowartościowych, ciepłych posiłków przygotowywanych na miejscu.

Program wspiera szkoły w tworzeniu nowoczesnych zapleczy gastronomicznych, które nie tylko podnoszą jakość żywienia, ale także uczą dzieci zdrowych nawyków żywieniowych. Dzięki wsparciu finansowemu, placówki mogą unowocześnić sprzęt kuchenny, dostosować przestrzeń do aktualnych norm sanitarnych oraz zwiększyć wydajność wydawania posiłków w zakresie realizacji zadań związanych z organizacją żywienia w placówkach edukacyjnych.

Wsparcie w ramach programu obejmuje następujące działania:
doposażenie stołówek szkolnych – zakup nowoczesnego sprzętu gastronomicznego niezbędnego do przygotowywania posiłków oraz poprawa infrastruktury kuchennej, co przekłada się na wyższą jakość serwowanych posiłków.

modernizację istniejących stołówek – dostosowanie kuchni i jadalni do obowiązujących norm sanitarnych oraz poprawa ich funkcjonalności,
– budowę i wyposażenie pomieszczeń przeznaczonych do spożywania posiłków – stworzenie nowoczesnych miejsc spożywania posiłków, które podnoszą komfort uczniów,– zakup mebli do jadalni – stołów, krzeseł i innych elementów zwiększających komfort uczniów,
– wsparcie organów prowadzących publiczne szkoły podstawowe – środki na organizację stołówek i miejsc spożywania posiłków, co pozwala na lepsze zarządzanie procesem żywienia w szkołach.

Dodatkowo, inwestycje realizowane w ramach programu wzmacniają system wsparcia społecznego, pomagając uczniom z rodzin znajdujących się w trudnej sytuacji materialnej w dostępie do ciepłych posiłków oraz udzieleniu pomocy placówkom edukacyjnym, które potrzebują wsparcia w organizacji żywienia. Poprawa jakości żywienia wpływa na lepsze samopoczucie uczniów, ich koncentrację oraz efektywność w nauce.

Program jest skierowany do publicznych szkół podstawowych, w tym szkoły artystyczne realizujące kształcenie ogólne w zakresie szkoły podstawowej. Dzięki temu wsparcie dociera do szerokiego grona uczniów, zapewniając im odpowiednie warunki żywienia w placówkach edukacyjnych. Dzięki wieloletniemu rządowemu programowi Posiłek w szkole i w domu wsparcie trafia do szerokiego grona uczniów, poprawiając standardy żywieniowe i komfort spożywania posiłków w placówkach edukacyjnych.

Wkład własny programu “Posiłek w szkole i w domu”

Jakie jest maksymalne dofinansowanie i wkład własny programu “Posiłek w szkole i w domu”?

Skoro już wiemy, na czym polega program i jaki jest jego cel, przejdźmy do kwestii wysokości możliwego dofinansowania. Finansowanie programu „Posiłek w szkole i w domu” pochodzi ze środków budżetu państwa, a maksymalna kwota dofinansowania zależy od rodzaju zaplecza gastronomicznego w placówce:

  • 80 000 zł – dla szkół posiadających własną kuchnię,
  • 25 000 zł – dla szkół, które mają wyłącznie jadalnię.

Aby szkoła mogła skorzystać z dofinansowania, organ prowadzący musi zapewnić wkład własny w wysokości 20% całkowitych kosztów realizacji zadania. Oznacza to, że:

  • przy wnioskowaniu o 80 000 zł dofinansowania, wymagany wkład własny wynosi 20 000 zł, co daje łączny budżet inwestycji 100 000 zł (80 000 zł + 20 000 zł wkładu własnego),
  • przy wnioskowaniu o 25 000 zł dofinansowania, szkoła musi zapewnić 6 250 zł wkładu własnego, co daje łączny koszt inwestycji 31 250 zł (25 000 zł + 6 250 zł wkładu własnego).

Wkład własny organów prowadzących szkoły może być finansowy lub rzeczowy, co jest kluczowe dla uzyskania dofinansowania na różne inicjatywy związane z edukacją.

Po zgromadzeniu niezbędnych środków placówka składa wniosek do organu prowadzącego, który następnie przekazuje dokumentację do Kuratorium Oświaty. Ważne jest właściwe zaplanowanie realizacji dotowanego zadania, tak aby środki były efektywnie wykorzystane na modernizację zaplecza kuchennego. Udzielenie wsparcia finansowego zależy od poprawnie wypełnionego wniosku oraz zabezpieczenia wkładu własnego – są to kluczowe kroki, aby placówka mogła skorzystać z dofinansowania na modernizację kuchni lub jadalni.

Dofinansowanie publiczne szkoły podstawowe

Na co mogą przeznaczyć dofinansowanie publiczne szkoły podstawowe?

Dofinansowanie w ramach wieloletniego rządowego programu Posiłek w szkole i w domu publiczne szkoły podstawowe, w tym szkoły artystyczne realizujące kształcenie ogólne, mogą wykorzystać na organizację stołówek, doposażenie stołówek szkolnych, stworzenie nowych stołówek, modernizację kuchni oraz poprawę standardu funkcjonujących stołówek w zakresie szkoły podstawowej. Przekłada się to na lepszą jakość serwowanych posiłków i większy komfort uczniów.

  • Zakup sprzętu gastronomicznego – pieców konwekcyjno-parowych, chłodziarek, zmywarek przemysłowych i innych urządzeń niezbędnych do przygotowywania i wydawania posiłków.
  • Modernizację zaplecza kuchennego – remonty instalacji elektrycznych, wodno-kanalizacyjnych oraz dostosowanie pomieszczeń do aktualnych norm sanitarnych.
  • Zakup wyposażenia pomieszczeń przeznaczonych do spożywania posiłków oraz organizacji miejsc spożywania posiłków – stolików, krzeseł, podgrzewaczy, zastawy stołowej, które poprawią komfort uczniów.
Projekt stołówki szkolne

Projekt stołówki szkolne- oś czasu programu

Proces składania wniosków i realizacji programu jest ściśle określony w czasie i składa się z kilku kluczowych etapów:

  1. Złożenie wniosku w gminie (do 15 kwietnia)
    Placówki zainteresowane dofinansowaniem przygotowują wniosek zawierający wybór urządzeń, kosztorys oraz uzasadnienie potrzeby modernizacji zaplecza kuchennego. Wniosek składany jest do organu prowadzącego szkołę, czyli do gminy.
  2. Przekazanie wniosków do wojewody (do 30 kwietnia)
    Gmina sprawdza wnioski pod kątem formalnym i przekazuje je do wojewody. Na tym etapie następuje ocena poprawności dokumentacji i jej zgodności z założeniami programu.
  3. Ocena i ranking wniosków (do 30 maja)
    Wojewoda przeprowadza ocenę formalną oraz merytoryczną wniosków. Następnie tworzy ranking projektów, które spełniają kryteria dofinansowania. Ostateczna lista zakwalifikowanych placówek jest podstawą do dalszych działań.
  4. Podpisanie umowy i przekazanie środków (do 30 czerwca)
    Po ogłoszeniu wyników następuje podpisanie umowy pomiędzy gminą a wojewodą, co formalnie potwierdza udzielenie wsparcia finansowego ze środków budżetu państwa. Następnie środki finansowe są przelewane na konto gminy, co umożliwia rozpoczęcie realizacji zakupów i inwestycji.
  5. Realizacja programu – zakup i montaż wyposażenia (do 31 grudnia)
    W ramach tego etapu placówki realizują następujące działania: przystępują do wyboru wykonawców, zamówienia urządzeń oraz ich montażu. Wdrażane są również szkolenia z obsługi zakupionego sprzętu, aby personel mógł efektywnie korzystać z nowej infrastruktury.
  6. Sprawozdanie z realizacji programu(do 28 lutego następnego roku)
    Gmina zobowiązana jest do złożenia sprawozdania z realizacji projektu. Dokumentacja obejmuje informacje o zakupionym sprzęcie, jego montażu oraz wpływie modernizacji na organizację żywienia w placówce. Sprawozdanie to jest niezbędnym elementem w realizacji dotowanego zadania, pozwalającym na rozliczenie otrzymanych środków.
Błędy formalne we wniosku “Posiłek w szkole i w domu”

Najczęściej popełniane błędy formalne we wniosku “Posiłek w szkole i w domu”

Skoro już wiemy, jak wygląda oś czasu programu, przejdźmy do kluczowego aspektu – poprawnego wypełnienia wniosku. Najważniejsze jest zadbanie o jego zgodność z wymaganiami formalnymi, ponieważ nawet drobne błędy mogą skutkować odrzuceniem dokumentacji. Poniżej przedstawiam najczęściej popełniane błędy formalne, na które warto zwrócić szczególną uwagę przed złożeniem wniosku.

  • Brak kompletnych danych – wniosek nie zawiera wszystkich wymaganych informacji, takich jak pełna kwota wnioskowana, wysokość wkładu własnego czy szczegółowe uzasadnienie potrzeby modernizacji w publicznych szkołach podstawowych.
  • Nieprawidłowe podpisy i pieczęcie – brak podpisu osoby upoważnionej do reprezentowania placówki lub pieczęci organu prowadzącego szkołę.
  • Przekroczenie maksymalnej kwoty wydatków bieżących – wartość zgłoszonych wydatków nie jest zgodna z limitami określonymi w programie.
  • Niepoprawne wypełnienie wzoru wniosku – np. brak podziału kosztów na poszczególne szkoły w przypadku wniosków składanych przez gminy.
  • Błędy w kalkulacji kosztów – niezgodność kwot wpisanych w różnych częściach wniosku lub nieprawidłowe udokumentowanie wkładu własnego (np. brak faktur potwierdzających wkład własny rzeczowy organów prowadzących szkoły).
  • Złożenie wniosku po terminie – niedotrzymanie terminu składania dokumentów automatycznie skutkuje odrzuceniem wniosku.
  • Błędy w dokumentacji załączników – np. brak wymaganych oświadczeń, błędne wypełnienie załączników lub ich brak.

Uniknięcie tych błędów zwiększa szansę na pozytywną ocenę wniosku i uzyskanie dofinansowania w ramach programu “Posiłek w szkole iw domu”. Warto dokładnie sprawdzić wszystkie dokumenty przed ich złożeniem oraz upewnić się, że spełniają wymagania formalne określone w programie.

Najczęściej kupowane wyposażenie

Najczęściej kupowane wyposażenie w ramach programu

W ramach programu “Posiłek w szkole i w domu” placówki szkolne najczęściej inwestują w urządzenia niezbędne do sprawnego przygotowywania i serwowania posiłków na dużą skalę. Wybór sprzętu zależy od potrzeb danej szkoły, jednak najczęściej kupowane są:

  • Piec konwekcyjno-parowy – wielofunkcyjne urządzenie umożliwiające pieczenie, gotowanie na parze i regenerację potraw, co zapewnia ich równomierne przygotowanie i wysoką jakość.
  • Zmywarka gastronomiczna – znacząco przyspiesza proces mycia dużych ilości naczyń, co jest kluczowe dla zachowania płynności pracy w kuchniach szkolnych.
  • Kuchnia gazowa/elektryczna – wykorzystywana do gotowania i smażenia różnorodnych dań, gwarantuje wydajność niezbędną w szkolnych stołówkach.
  • Taboret gazowy/elektryczny – niezbędny do podgrzewania dużych garnków z zupami oraz innymi daniami płynnymi.
  • Patelnia elektryczna – idealna do przygotowywania dań jednogarnkowych, takich jak gulasze czy sosy, a także do smażenia większych ilości potraw.
  • Obieraczka do ziemniaków – automatyzuje i znacznie przyspiesza proces obierania dużych ilości ziemniaków, co usprawnia pracę kuchni.
  • Szatkownica do warzyw – umożliwia szybkie i precyzyjne krojenie warzyw w różnych kształtach i rozmiarach, co ułatwia przygotowywanie surówek i dodatków.
  • Mikser uniwersalny – wykorzystywany do wyrabiania ciast, sosów i innych mas wymagających dokładnego mieszania.
  • Blender zanurzeniowy – niezbędny do przygotowywania zup kremów, sosów i przecierów, zapewniając ich jednolitą konsystencję.
  • Meble ze stali nierdzewnej – obejmują stoły robocze, regały i zlewy, które gwarantują higieniczną i trwałą przestrzeń roboczą w kuchni.

W ramach programu można także kupować zastawę stołową oraz inne przybory kuchenne, takie jak garnki, patelnie, noże, deski do krojenia czy chochle, które są niezbędne do codziennego przygotowywania i podawania posiłków. Dodatkowo dofinansowanie może obejmować wyposażenie stołówek, co pozwala na stworzenie bardziej komfortowych warunków spożywania posiłków przez uczniów

Jeśli chodzi o wyposażenie pomieszczeń przeznaczonych do spożywania posiłków i organizację miejsc spożywania posiłków, najczęściej kupowane są nowe krzesła i stoły, które poprawiają komfort uczniów.

Które szkoły otrzymują dofinansowanie?

Które szkoły otrzymują dofinansowanie?

Wiemy na czym polega program, wiemy również jakie jaki trzeba mieć wkład własny oraz jakie jest najczęściej kupowane wyposażenie. Przejdźmy do punktu, gdzie omówimy które szkoły otrzymują dofinansowanie. Program „Posiłek w szkole i w domu” został skonstruowany tak, aby w pierwszej kolejności dofinansowanie otrzymywały szkoły posiadające własną kuchnię. Proces oceny wniosków przebiega w kilku etapach, które decydują o przyznaniu środków.

  1. Ocena formalna – Na tym etapie sprawdzana jest poprawność złożonych wniosków. Weryfikowane są m.in. zgodność z wymaganiami programu, kompletność dokumentacji, prawidłowe podpisy oraz zgodność przedstawionych danych ze stanem faktycznym.
  2. Ocena merytoryczna – Wnioski, które przeszły ocenę formalną, podlegają ocenie merytorycznej. Placówki otrzymują punkty na podstawie określonych kryteriów, takich jak potrzeby szkoły, stan obecnego zaplecza kuchennego oraz znaczenie inwestycji dla poprawy warunków żywienia uczniów.
  3. Tworzenie rankingu – Po przyznaniu punktacji tworzony jest ranking szkół – od tych, które zdobyły najwięcej punktów, do tych, które uzyskały ich najmniej.
  4. Przyznanie środków – Dofinansowanie jest przyznawane według kolejności w rankingu – szkoły z najwyższą liczbą punktów otrzymują środki w pierwszej kolejności. Proces trwa do momentu wyczerpania puli budżetu przeznaczonego na dany rok.

Dzięki takiemu systemowi wsparcie w zakresie szkoły podstawowej trafia przede wszystkim do placówek, które mają największe potrzeby i rzeczywiste możliwości efektywnego wykorzystania środków na modernizację zaplecza kuchennego.

 

Podsumowanie

Moduł 3 wieloletniego rządowego programu Posiłek w szkole i w domu wspiera organy prowadzące w stworzeniu nowych stołówek, modernizacji kuchni, doposażeniu stołówek szkolnych, poprawie standardu funkcjonujących stołówek i poprawie warunków żywienia uczniów. Moduł 3 programu pozwala także na dostosowanie przestrzeni gastronomicznych do aktualnych wymagań higienicznych, co przekłada się na bezpieczeństwo i komfort spożywania posiłków przez uczniów. Doposażenie stołówek szkolnych obejmuje zakup sprzętu gastronomicznego, modernizację infrastruktury kuchennej oraz dostosowanie jadalni do aktualnych wymogów sanitarnych. Dofinansowanie pozwala na zakup nowoczesnego wyposażenia, dostosowanie zaplecza do norm sanitarnych oraz usprawnienie procesu wydawania posiłków. W programie mogą wziąć udział publiczne szkoły podstawowe.

Środki przyznawane są szkołom posiadającym własną kuchnię, a decyzja o dofinansowaniu zależy od oceny formalnej i merytorycznej wniosku. Najczęściej kupowane urządzenia to piece konwekcyjno-parowe, zmywarki, kuchnie oraz Program pomaga szkołom nie tylko w dostosowaniu zaplecza kuchennego do standardów, ale także w zapewnieniu posiłku dzieciom oraz kształtowaniu zdrowych nawyków żywieniowych wśród uczniów. Dobrze przygotowany wniosek pozwala na udzielenie wsparcia finansowego, skuteczne wykorzystanie środków i stworzenie funkcjonalnej przestrzeni gastronomicznej. Udzielenie wsparcia finansowego w ramach programu pozwala szkołom lepiej zarządzać budżetem i planować rozwój infrastruktury żywieniowej.

Jeżeli zastanawiasz się, czy Twoja placówka ma szansę na otrzymanie dofinansowania, wypełnij formularz poniżej. Przeanalizujemy możliwości wsparcia, ocenimy szanse na dofinansowanie i wskażemy, jakie kroki warto podjąć, aby zwiększyć prawdopodobieństwo uzyskania środków.

FAQ

Tak, o dofinansowanie można wnioskować do momentu otrzymania dofinansowania.

Nie, jeżeli wkład własny będzie mniejszy wtedy otrzyma się mniejszą kwotę dofinansowania. Najłatwiej jest to opisywać w ten sposób, że na każdą złotówkę jaką mamy przypada 4 zł.

Wydatki bieżące, to wszystkie zakupy, których wartość jednostkowa jest mniejsza niż 10 000 zł brutto.

Nie, w programie nie ma takich ograniczeń. 

Nie, jeżeli placówki spełnią wymagania formalne i merytoryczne to może być ich więcej niż jedna.

Nie, w programie mogą startować tylko publiczne szkoły podstawowe

Tak, wkład własny nie musi być wyłącznie finansowy. Może to być wkład rzeczowy organów prowadzących szkoły, czyli urządzenia zakupione przez organ na szkołę w tym samych roku kalendarzowym co składany wniosek.

Tak, wsparcie finansowe może być przeznaczone nie tylko na zakup nowego sprzętu gastronomicznego, ale również na modernizację istniejącej infrastruktury. Środki można wykorzystać na remonty instalacji elektrycznych, wodno-kanalizacyjnych, a także na dostosowanie pomieszczeń do aktualnych norm sanitarnych.

Tak, organy prowadzące mogą składać wnioski na doposażenie więcej niż jednej stołówki szkolnej w ramach jednego wniosku. Warto jednak pamiętać, że każdy wniosek powinien być dobrze zaplanowany, tak aby skutecznie obejmował kilka placówek w ramach jednego działania, maksymalizując efektywność pozyskanego dofinansowania. Ważne jest jednak, aby każda placówka spełniała wymagania formalne i merytoryczne programu. 

Nie, moduł 3 programu nie przewiduje możliwość wykorzystania środków na szkolenia z obsługi zakupionego sprzętu gastronomicznego.

Tak, młodzieżowe ośrodki wychowawcze mogą skorzystać z dofinansowania, pod warunkiem że w ich skład wchodzi publiczna szkoła podstawowa.

Skontaktuj się z nami

Proszę wpisać prawidłowy adres e-mail.
Wypełnij to pole
Wypełnij to pole
Aby kontynuować, musisz zaakceptować warunki